Talán észre sem vesszük, hogy napi szinten hányszor panaszkodunk és hogy mennyi negatív, lehúzó gondolatunk van. Akár mentegetőzhetünk is, hiszen az utóbbi időben legtöbbünknek volt rá oka, de felmerül a kérdés, hogy ez a fajta mentalitás vajon előre visz-e bennünket? Tény, hogy képtelenség motiváltnak lenni a nap minden percében, de mégis mi kell ahhoz, hogy motivációnkat huzamosabb ideig fenntartsuk? Mi lehet az a belső hajtóerő, amely cselekvésre ösztönöz minket a céljaink eléréshez? – Ezekre a kérdésekre keressük most a választ blogunkban.

Mi a motiváció?

A motiváció egy olyan összetett fogalom, amelyet érdemes több aspektusból is megvizsgálni. Többek között egy folyamat, ami elindítja, vezeti és fenntartja a célorientált viselkedést, tehát nevezhetjük az emberi cselekedetek mozgatórugójának is. Másfelől egy olyan, mindenkit egyedi, sajátos viselkedésre késztető, belső pszichológiai hajtóerő, amely kulcsfontosságú elem a célok kitűzésében és elérésében. Ahogy az életben mindennek megvan a maga ciklusa, úgy a motiváció sem lineáris, soha nem tart egyhuzamban a végtelenségig, azonban nélküle nem lenne igazán hatékony a cselekvés vagy a bármely elmozdulás a kitűzött célok felé.

Maslow piramis

A motivációkutatás talán egyik legismertebb modellje az 1943-as Maslow szükséglethierarchiája. Az elmélet azon a feltételezésen alapul, hogy egyénenként öt szükséglet hierarchiája létezik, amelyek egymásra épülő piramisként ábrázolhatók.

Maslow szerint a szükségletek az embereket eredendően arra késztetik, hogy jobbá váljanak és teljes potenciáljuk – önmegvalósításuk – felé haladjanak azáltal, hogy fokozatosan kielégítik az alapvető szükségleteik szintjeit. A magasabb szinten elhelyezkedő szükségletek kizárólag akkor kerülhetnek sorra, ha az alacsonyabb rendűek legalább részben kielégülnek.

  1. Élettani szükségletek – Más szavakkal, a fiziológiai szükségleteket jelentik, az élet alapvető igényeit (például: légzés, táplálkozás, alvás, anyagcsere folyamatok, szexualitás).
  2. Biztonsági szükségletek – A biztonsági igények magukban foglalják a fizikai, környezeti és érzelmi biztonságot és védelmet (például: személyes biztonság, az egészség védelme, pénzügyi/anyagi biztonság, jogi háló).
  3. Társadalmi szükségletek – A szociális szükségletek magukban foglalják a szeretet, a gondoskodás, a hovatartozás és a barátság szükségességét, tehát ez a szint a valahová tartozás érzéséről szó Ha nem teljesülnek a feltételek, az egyén előbb-utóbb magányossá válhat, szorongani kezdhet vagy éppen depresszió alakulhat ki (például: család, barátok, tágabb közösség, munkatársakkal való kapcsolat, intimitásra való igény, csoporthoz tartozás érzése).
  4. ElismerésMaslow két részre bontotta az ide tartozó szükségleteket: a belső megbecsülési igények (önbecsülés, magabiztosság, kompetencia, eredményesség és szabadság) és külső megbecsülési igények (elismerés, hatalom, figyelem és csodálat).
  5. Önmegvalósítási igény – Önmegvalósításhoz tartozik az elfogadás, erkölcsösség, kreativitás, spontaneitás, tapasztalat szerzés, értelmi és belső potenciál növekedé Ez a szükséglet bár univerzális, mégis emberenként és egyénenként változik.

Maradj motivált!

Íme pár hatásos stratégia, amelyeket körülményektől függetlenül segítenek elérni a személyes céljainkat. 

  1. MÉRD A FEJLŐDÉSED!

A sikerhez vezető út gyakran rögös és hosszú, így elégedetlenség alakulhat ki, ha a cél érdekében tett apró lépéseket nem mérjük. Amennyiben ezt a stratégiát alkalmazzuk biztos, hogy egyetlen pillanatban sem lesz hiányérzetünk az elért eredményekkel kapcsolatban, és ezáltal még az önbizalmunk is növekedhet. 

  1. TŰZZ KI SMART CÉLOKAT!

Célok meghatározása mindennapjaink állandó részét képzik, legyen szó a személyes vagy akár az üzleti életünkről. Ez a technika segít abban, hogy a célunk reális és elérhető legyen.

A S.M.A.R.T. jelentése:

  1. Specific (specifikus) – konkrétan meg kell határozni, hogy mit akarunk elé
  2. Measurable (mérhető) – biztosítani kell, hogy az előrehaladás számokkal is mérhető
  3. Achievable (elérhető) – fontos, hogy olyan célt tűzzünk ki, amit tényleg meg tudunk való
  4. Relevant (releváns) – győződjünk meg róla, hogy a célunk releváns, amit az elvárásaink és az időkeretünk figyelembevételével el tudunk é
  5. Time-based (időhöz kötött) minden célnak szüksége van egy végső határidőre, hiszen a dátum nélküli cél csak egy álom.

 

  1. INSPIRÁLÓDJ! 

Az inspirációt a körülöttünk lévő forrásokból meríthetjük – például személyes hősökből, akik energiát adnak és inspirálnak bennünket az általuk elért sikerek szintje miatt. Próbáljuk meg olyan emberekkel körülvenni magunkat, akikkel állandó téma lesz az “építkezés”, a célkitűzések, és a sikeresség felé vezető út.

Egyedileg kifejlesztett, szabadalmaztatott módszerünkkel segítünk számos magánszemélynek, cégvezetőnek és élsportolónak, hogy a SMART célok meghatározása és a motiváció jelentős szerepet játszon a mindennapjaikban. Ezeket a technikákat csoportos kurzusok, valamint privát foglalkozások keretein belül egyaránt tanítjuk.

Te hogyan tudod magad motiválni? Van kedvenc módszered? Írd meg nekünk Instagramon kommentben!